In memoriam… Лесли Уайт

1 април, 2007 at 11:19 am Вашият коментар

На 31 март (вчера) се навършиха 32 години от смъртта на Лесли Алвин Уайт — една от най-любопитните личности на американската антропология, останал известен с приноса си към теорията за културната и социалната еволюция и на неоеволюционизма.

Leslie A. White Приживе Уайт стана скандално известен с това, че поддържаше спорната концепция за културния еволюционизъм. Почитател на марксическата теория преди тя да се наложи в антропологията, той бе принуден да претърпи остра и сериозна критика и да се окаже в центъра на концептуален спор в областта на американската антропология, в който стана жертва на явно неразбиране и демагогски похвати. Това бе обусловено не само от факта, че за един немалък период той бе единственият именит американски учен в областта, занимаващ се и подкрепящ идеята на неоеволюционизма, както и про-социалистическите му нагласи, но и заради откритата му критика срещу организираната религия във време, когато в САЩ стабилно се е разпростряла цяла мрежа от религиозни организации, а влиянието на често фундаменталното в някои свои концепции протестантство прозира през тях.

Интересно е да се отбележи, че на подобни антиинтелектуални упреци, отправени от позицията на религиозни убеждения, Уайт почти не обръща пряко внимание в трудовете си. Подобна критика далеч не е единствената, но само нея той тенденциозно игнорира, явно демонстрирайки желанието си да пренебрегне научната й стойност и да отрече приложимостта й в една научна дискусия. А критиката към Уайт е насочено от много различни страни и позиции. Най-застрашителната (във времето на 50-те и 60-те) е именно онази критика, която го обвинява в „материализъм“ и „марксизъм“. Уайт кръстосва шпаги и с идейните последователи на Франц Боас. Като цяло тенденцията в критиката към него е към едно общо неразбиране и липса на проникновеност в концепциите застъпени от него. В предговора си към второто издание на фундаменталния си труд „Науката за културата“ Уайт пише:

Не е достатъчно да се каже, че много читатели са разбрали погрешно отделни части на „Науката за културата“; те са я разбрали в противоположен на вложения от мен смисъл. С други думи, те не само не са успели да разберат казаното от мен; те направо твърдят, че съм казал нещо съвсем различно, и без заобикалки ме заклеймяват за това.

Сблъсъкът му с последователите на Боас — „бащата на американската антропология“ — е разковничето в проблематизирането на идеите му и той започва още с концепцията за самата природа на антропологията и връзката й с останалите науки. Без да проявявам желание да се впускам в подробен разрез на подобни сериозни и обширни научни сблъсъци, ще маркирам само още една интересна концепция на Уайт.

Уайт разглежда културата като общ феномен и не говори за „култури“, а за култура — сбор от културите на цялото човечество. Според него човешката култура еволюира. Уайт определя три нейни компонента: технологичния, социологическият и идеологическият, маркирайки първия като двигател на културната еволюция или по-точно определя водещата му роля, пред тази на другите два компонента. Аргументите за важността на технологичния компонент са четири:

  1. Чрез технологията се решава от части водещият проблем за оцеляването.
  2. Това означава, че добиването на енергия е необходимо, за да бъде приложена тя в полза на човешките нужди.
  3. Онези общества, които съумеят да добият повече енергия и да я използват по-ефикасно, добиват предимство и (да го кажем другояче) доминират над останалите.
  4. В резултат тези общества са по-напреднали в еволюционен смисъл.

По-прозорливите (или пък мнителните) ще прозрат в тази концепция идеологическата основа на политиката на САЩ през последните десетилетия. Аз обаче не бих се наел да коментирам този обширен въпрос. Нито пък ще привеждам биография му тук. Но името на Лесли Уайт в никакъв случай не бива да бъде пренебрегвано или забравяно, каквато тенденция бе отчетена в американската социална и културна антропология през последното десетилетие. Това би ни уличило в идеологическа фобия.

Entry filed under: Лица. Tags: , , , , , .

За глупостта и края на разума Про-кондом кампания :)

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Статии

Психология и биология на хомосексуалността


Хомосексуалност от „Енциклопедия по психология” на Oxford University Press
Въпроси и отговори за сексуалната ориентация и хомосексуалността
Въпроси и отговори за трансполовостта и половата идентичност
20 мита за хомосексуалността, гейовете и лесбийките
Психоанализа и хомосексуалност в постмодерното хилядолетие
Демаскиране на деликатния хетеросексизъм: микроагресиите и микролегитимациите в ежедневието
Когато някой те нарече „педал”: как да се справяме с микрообидите
Каква е сексуалната ми ориентация или защо оргазмът няма последната дума
Хетеросексуалните мъже, които правят секс с мъже
Хомосексуалността: парадокс на еволюцията
Хомосексуалност и педофилия: кратка бележка

Етика и право на ЛГБТ


Хомосексуалност и морал
Свобода и морализъм

Социална роля, права и социокултурна интеграция на хомосексуалността


Няколко въпроса за гей-лесбийското движение
Парадирането с хомосексуалността
Някои често срещани анти-гей тези
Как се става мъжкар или културата на омразата към педалите в психологията на българския мъж
Интимни връзки между мъжете
17 май - Международен ден срещу хомофобията

Разкриване (Coming out)

Вън от дрешника, открит на улицата

ЛГБТ семейство и родители


Въпроси и отговори за еднополовите бракове
Какво е бракът?
10 причини гей браковете да не бъдат разрешени
Въпроси и отговори за отглеждането на деца от гей мъже и лесбийки
Развитието на децата с хомосексуални родители в сравнение с това на децата в хетеросексуални семейства
Децата на родителите лесбийки и гей мъже
Работа с родители на хомосексуални

ЛГБТ история и антропология


ЛГБТ антропология
ЛГБТ етнография
Еднополовата сексуалност в Древна Месопотамия

Хомофобия


Хомофобия: анализ на един „допустим” предразсъдък
Психология на сексуалния предразсъдък

ХИВ/СПИН


Въпроси и отговори за ХИВ/СПИН

Други


За изневярата и секса

• Официални становища



Архиви

април 2007
M T W T F S S
« Март   Май »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

My Pocket

Bookmark and Share
Firefox 2
Firefox 2
Firefox 2
 
Creative Commons License
Публикуваното в този блог ползва условията на Криейтив Комънс лиценз. Tyxo.bg counter free hit counters

Посетителите ми