Минути за куиър лексикология (ІІ) — хомосексуалност vs. хомосексуализъм

28 май, 2008 at 10:06 pm Вашият коментар

Измина доста време от първия ми пост посветен на лексикологията свързана с нехетеросексуалните хора.

Както вече споменах, лексикологията е науката за думите и тяхното значение, произход и употреба. Лексикална пък се нарича тази грешка, при която дадена дума е употребена погрешно, тоест без разбиране за нейния смисъл.

Аз никак не съм специалист-езиковед и съм далеч от тънкостите на българската граматика. Никога не съм можел и не съм претендирал, че мога да пиша и да се изказвам отлично, даже прилично. Но съм от хората, които обичат да знаят какво казват и понякога си правя труда да се вглъбя в природата на думите.

Днес ще се вглъбя в природата на две привидно родеещи се и уж взаимозаменяеми думи и ще се постарая да обясня защо според мен едната не бива да е предпочитана за употреба, даже напротив — би трябвало да се изостави в полза на другата.

Става дума за хомосексуалност и хомосексуализъм.

Съображенията ми далеч не са свързани с граматиката и лексиката (въпреки че има и такива), а имат по-скоро социален и политически отенък. Когато стане въпрос за отделяне на малцинствата от доминантното мнозинство, за сегрегация, то ние трябва да забележим, че тя се извършва не просто на философско, правно и социално ниво, но и на чисто езиково равнище — как говорим за нежелания Друг.

  1. Най-напред ще посоча факта, че в живия език не съществува такова нещо като хетеросексуализъм. Има само хетеросексуалност. И докато последната се възприема като нещо нормално по подразбиране, то противопоставеният на нея хомосексуализъм — дума ползвана масово — крие в себе си нещо несъответстващо на онова, което е синоним на нормалното. А ако се освободим от идеологическите окови на хетеросексизма, ще трябва да изходим от позицията, че предпочитанието към интимни взаимоотношения с представители на собствения пол е нещо нормално. Хомосексуализмът обаче не е реципрочен хетеросексуалността. Ето защо равнопоставеност на езиково ниво може да има само между хомосексуалност и хетеросексуалност.
  2. „Изми”, освен това, има много и те всички са идейни течения, я в изкуството, я в политиката. Половата „обратност” (пак една дума, която поставя хомосексуалните в неравностойна позиция още на езиково ниво) обаче не е плод на избор или идеологически съображения. Противно на митовете, в които вярват мнозина, половото предпочитание не е продукт на решението на някой да промени начина си на живот към нещо друго, ново и интригуващо. Половото влечение, било то към представители на собствения, противоположния или и на двата пола, НЕ Е поза, мода или прищявка. Избор може да бъде манифестирането, заявяването на тези чувства, това да се изправиш и да заявиш кой си и какъв си. В този смисъл сексуалното влечение към собствения пол не е „-изъм”.
  3. Хомосексуализмът носи семантиката на феномен, явление, съществително. Хомосексуалността носи семантиката на нагласа, свойство, прилагателно. В този смисъл влечението към представители на собствения пол е хомосексуалност, но не хомосексуализъм.

През последните няколко години у нас (до дадена степен и от страна на една гей организация) се правеше опит тези две понятия — хомосексуалност и хомосексуализъм — да бъдат разграничени по съвсем друга линия. Докато някои не виждаха никаква разлика и ползваха понятията като взаимозаменяеми (понякога в едно и също изречение дори!), то други се опитаха да вложат в тях различни, нови значения. Появи се теорията, че видите ли, хомосексуализмът бил социалният образ на хомосексуалния човек, неговата „откритост”, съвкупността от социалните прояви на една хомосексуална личност. Това разграничение е с крайно съмнителна валидност, най-малкото защото до сега никой не бе правил опит да влага подобен смисъл в думата хомосексуализъм. Тя просто бе дума с латинско, а не българско окончание. Опитите да се влагат подобни съчинени значения на думите не са убедителни.

Дихотомията ние/вие, волно или не, съществува дори в езика ни. Ние, нормалните, срещу вас, ненормалните. От гледище на общността, към която са адресирани термини като този, подобни въпроси са от съществено значение по пътя към добиване на равен социален статут и пълноценна интеграция. „Политическата коректност” (ако приемем, че има такава) представлява план за мост между два бряга, не за дига. Тя е гарант за проявено уважение към другата страна, което е, ако не друго, то поне морално печеливша позиция.

Когато теб наричат „педал” или „извратеняк”, а себе си „нормални”, не забравяй, че това е просто въпрос на гледна точка.

Entry filed under: Куиър, Фрагменти. Tags: , , , , , , , , , .

В Берлин откриха паметник на преследваните от нацизма хомосексуални Shelter – everybody needs a little sanctuary

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Статии

Психология и биология на хомосексуалността


Хомосексуалност от „Енциклопедия по психология” на Oxford University Press
Въпроси и отговори за сексуалната ориентация и хомосексуалността
Въпроси и отговори за трансполовостта и половата идентичност
20 мита за хомосексуалността, гейовете и лесбийките
Психоанализа и хомосексуалност в постмодерното хилядолетие
Демаскиране на деликатния хетеросексизъм: микроагресиите и микролегитимациите в ежедневието
Когато някой те нарече „педал”: как да се справяме с микрообидите
Каква е сексуалната ми ориентация или защо оргазмът няма последната дума
Хетеросексуалните мъже, които правят секс с мъже
Хомосексуалността: парадокс на еволюцията
Хомосексуалност и педофилия: кратка бележка

Етика и право на ЛГБТ


Хомосексуалност и морал
Свобода и морализъм

Социална роля, права и социокултурна интеграция на хомосексуалността


Няколко въпроса за гей-лесбийското движение
Парадирането с хомосексуалността
Някои често срещани анти-гей тези
Как се става мъжкар или културата на омразата към педалите в психологията на българския мъж
Интимни връзки между мъжете
17 май - Международен ден срещу хомофобията

Разкриване (Coming out)

Вън от дрешника, открит на улицата

ЛГБТ семейство и родители


Въпроси и отговори за еднополовите бракове
Какво е бракът?
10 причини гей браковете да не бъдат разрешени
Въпроси и отговори за отглеждането на деца от гей мъже и лесбийки
Развитието на децата с хомосексуални родители в сравнение с това на децата в хетеросексуални семейства
Децата на родителите лесбийки и гей мъже
Работа с родители на хомосексуални

ЛГБТ история и антропология


ЛГБТ антропология
ЛГБТ етнография
Еднополовата сексуалност в Древна Месопотамия

Хомофобия


Хомофобия: анализ на един „допустим” предразсъдък
Психология на сексуалния предразсъдък

ХИВ/СПИН


Въпроси и отговори за ХИВ/СПИН

Други


За изневярата и секса

• Официални становища



Архиви

май 2008
M T W T F S S
« Апр   Юни »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

My Pocket

Bookmark and Share
Firefox 2
Firefox 2
Firefox 2
 
Creative Commons License
Публикуваното в този блог ползва условията на Криейтив Комънс лиценз. Tyxo.bg counter free hit counters

Посетителите ми