Age Project – първа кръгла маса за диалог между ЛГБТК поколенията

13 август, 2008 at 6:40 pm Вашият коментар

Липсата на каквото и да е време забави този пост неприлично много, за което се извинявам.

Миналият петък се върнах от първата кръгла маса на The Age Project — съвместен проект на Международната асоциация на гейовете и лесбийките (ILGA) и Международната младежка и студентска организация на ЛГБТК (IGLYO). Темата бе „Изследване на пропастите между поколенията в ЛГБТК общността: Диалог между поколенията”.

Трябва да призная, че до днес не се бях замислял над поставените на кръглата маса проблеми сериозно. Всъщност голяма част от участниците не бяха. Пред нас се откри цял един нов въпрос на ЛГБТК общността, който трябва да намери своето развитие. Разбира се всичко това е с уговорката, че страните от Източна Европа все още имат пред себе си други приоритети, свързани с интеграцията (но не асимилацията) на ЛГБТК общността като пълноценен и равноправен сегмент в обществото.

Кръглата маса се проведе на 7 и 8 август в GEW Берлин (сградата на учителския синдикат). Участниците бяха 25, модераторите трима: Луси Новотник от IGLYO (Германия), Евелин Парадис от ILGA-Europe (Белгия) и координаторът на проекта Силви Паулик от ILGA-Europe/IGLYO (Германия).

Проблемите на „младите” и „старите” ЛГБТК хора

В хода на обсъжданията се стигна до редица важни изводи. Най-напред може да се каже, че има специфични проблеми, актуални за всяка от двете групи — младите и възрастните ЛГБТК хора.

Ползите от диалога между поколенията таргетират някои от тях:

  • ЛГБ младежите страдат често пъти от трудности при процеса на разкриване (coming out). Освен това при тях е деликатен проблема с формирането на позитивната ЛГБТК идентичност, която може да стане жертва на стереотипите, наложени както външно, от хетеросексуалното мнозинство, така и вътрешно, в резултат на един субкултурен стил на живот. Контактът с преминалите през такъв процес възрастни представители на ЛГБТК би могъл да помогне на много младежи да изградят по-лесно, по-безболезнено и в по-позитивна, здравословна насока (и в чисто медицински, и в духовен план) своята ЛГБТК идентичност.
  • От горното: възрастните представители на ЛГБТК общността могат да представляват авторитетна подкрепа за ЛГБТК младежите в постоянната борба за себереализация срещу обществото, семейството и религиозната общност.
  • Някои ЛГБТК младежи имат въпроси относно сексуалното здраве и практики, за които не биха могли да разговарят с родителите си или личните си лекари. Нужен им е човек, към когото да се обърнат за съвет и споделяне на опит.
  • Възрастните ЛГБТК хора са жертви на двойна стигма. От една страна е общият негативен образ на възрастните хора, а от друга идентичността им на ЛГБТК личности. Те често пъти са самотни, без семейства, които да се грижат за тях, социалните им контакти са ограничени (особено в страните, в които не съществуват домове, работни групи и инициативи за ЛГБТК хора) и те като цяло често пъти могат да страдат от липса на качествена социализация. Друг специфичен проблем за възрастните ЛГБТК е че те често дори на тази възраст не са се разкрили. Причина за това са условия на времената в които са живели, което важи с особена тежест за страните от Източна Европа. Този процес е труден за тях дори в напреднала възраст по причини, твърде аналогични с тези при младите ЛГБТК хора — страх от отчуждение и отхвърляне. При хора във възраст, предполагаща затруднена социализация и здравословни проблеми, този въпрос стои дори по-остро. Контактът с младото поколение е способен да компенсира занижената социализация и да изпълни максимата „Човек е на толкова години, на колкото се чувства”.
  • Възрастните ЛГБТК са жертва на изолация от страна на младото поколение, тъй като търсенето на контакт от тяхна страна често пъти се интерпретира по подразбиране в сексуален интерес.
  • При възрастните ЛГБТК е важно да се разбере, че ползата от диалога между поколенията не е само приходна. Важното при една комуникация е не само получаването, но и даването, което носи удовлетворение и чувство за оказана помощ и подкрепа на някой, който е имал нужда от нея. Да видиш себе си в един млад човек и да му помогнеш, с каквото можеш, да премине своя път по начин по-лек от този, по който ти си изминал своя, може да бъде изключително удовлетворяващо от гледна точка на емоционалното здраве, предвид факта, че тези хора са във възраст когато нямат особени активи, с които да допринесат другояче за обществото.
  • Докато младото поколение обикновено е обект на внимание от медиите, то възрастните ЛГБТК на практика отсъстват. Тяхната перспектива е традиционно пренебрегвана, а те като група със специфични проблеми не съществуват.

Общото, като основа на диалога

Общото между двете групи е това, което би могло да запълни пропастите.

И двете групи са уязвими спрямо тези, които вземат решенията за техните съдби. Тези йерархични структури са често пъти хетероцентристки (училището, домът за настаняване на възрастни хора, законодателните органи…) и нямат специфични политики по отношение на ЛГБТК групите. Тук уязвимостта на ЛГБТК малцинствата е по-голяма в сравнение с тази на други малцинства (етнически, верски и пр.), предвид че често пъти ЛГБТК хората може и да нямат подкрепа от семейството, приятелите или сегменти в йерархията на тези институции (персоналът на училището, на дома и пр.). Когато тази съществена подкрепа липсва се разширява и крагът на нещата, към които се изпитва страх/дискомфорт.

Обмяната на опит във връзка със стратегиите за справяне с проблемите между двете групи може да бъде от голяма полза.

Къде са възрастните ЛГБТК?

Това е въпрос, до чийто конкретен отговор не успях да достигна в хода на конференцията. Нито аз, нито представителите на Румъния и Полша, което маркира проблема като тенденциозен за региона. В Западна Европа към днешна дата вече съществуват организации и дори специализирани домове за възрастни ЛГБТК хора (напр. британската Age Concern Norwich, белгийската Vieux Rose, белгийската Het Roze Huis-Antwerpse Regenboogkoepel, испанската Fundació Enllaç и др.). До младите хора пък има един универсален ключ днес — Интернет. Как да се достигне до възрастните ЛГБТК в страните от Източна Европа, където те са де факто митологични образи, без осезаемо присъствие дори вътрешно, в самата общност? Поколението ни от „стари” ЛГБТК активисти се състои от хора на средна възраст. По-възрастните като че нямат чувство за принадлежност и участие в каквато и да е общност (не че това в български условия не важи и за голяма част от по-младото поколение).

Това ме отвежда до забележката на Моника Писанкънева в една публикувана наскоро дискусия: „[В България] Липсват полицейските репресии от 50-те и 60-те, хайките по заведения и побоите. Липсват масовите уволнения на държавни служители, за които се е чуло, че са гей. Липсва американската култура на сдружаване на хора със сходни проблеми, които вярват, че са способни да променят нещо с организирани действия…”.

Всичко това е причината за липса на „гориво” за консолидация на ЛГБТК общността у нас. Там където хомофобията е прикрита, макар и зад евтини маски („Нямам нищо против гейовете, само да стоят на страна от мен…”), латентна е и самата общност.

Познавате ли възрастни ЛГБТК у нас? Как можем да достигнем до тях? Какво може да се направи за диалогът между поколенията в български условия?

Резултатите от конференцията ще бъдат резюмирани в едно от следващите издания на IGLYO on…. Следващата кръгла маса по темата е насрочена за 20 и 21 ноември 2008 г.

Целият Берлин се "охранява" от традиционния си символ - мечката. Във всеки квартал на града има поне по една скулптура на Берлинската мечка, интерпретирана в характерен за квартала дух. Тук е показана една от мечките на кв. "Нолендорфплац" - старият гей квартал на Берлин, където могат да се намерят редица гей хотели, магазини и заведения.

Entry filed under: Куиър. Tags: , , , , , , , , , , , , .

Модерна инсталация на „Костенски водопад“ Броят на регистрираните гей съжителства в Австралия надскочи очакванията

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Статии

Психология и биология на хомосексуалността


Хомосексуалност от „Енциклопедия по психология” на Oxford University Press
Въпроси и отговори за сексуалната ориентация и хомосексуалността
Въпроси и отговори за трансполовостта и половата идентичност
20 мита за хомосексуалността, гейовете и лесбийките
Психоанализа и хомосексуалност в постмодерното хилядолетие
Демаскиране на деликатния хетеросексизъм: микроагресиите и микролегитимациите в ежедневието
Когато някой те нарече „педал”: как да се справяме с микрообидите
Каква е сексуалната ми ориентация или защо оргазмът няма последната дума
Хетеросексуалните мъже, които правят секс с мъже
Хомосексуалността: парадокс на еволюцията
Хомосексуалност и педофилия: кратка бележка

Етика и право на ЛГБТ


Хомосексуалност и морал
Свобода и морализъм

Социална роля, права и социокултурна интеграция на хомосексуалността


Няколко въпроса за гей-лесбийското движение
Парадирането с хомосексуалността
Някои често срещани анти-гей тези
Как се става мъжкар или културата на омразата към педалите в психологията на българския мъж
Интимни връзки между мъжете
17 май - Международен ден срещу хомофобията

Разкриване (Coming out)

Вън от дрешника, открит на улицата

ЛГБТ семейство и родители


Въпроси и отговори за еднополовите бракове
Какво е бракът?
10 причини гей браковете да не бъдат разрешени
Въпроси и отговори за отглеждането на деца от гей мъже и лесбийки
Развитието на децата с хомосексуални родители в сравнение с това на децата в хетеросексуални семейства
Децата на родителите лесбийки и гей мъже
Работа с родители на хомосексуални

ЛГБТ история и антропология


ЛГБТ антропология
ЛГБТ етнография
Еднополовата сексуалност в Древна Месопотамия

Хомофобия


Хомофобия: анализ на един „допустим” предразсъдък
Психология на сексуалния предразсъдък

ХИВ/СПИН


Въпроси и отговори за ХИВ/СПИН

Други


За изневярата и секса

• Официални становища



Архиви

август 2008
M T W T F S S
« Юли   Септ »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

My Pocket

Bookmark and Share
Firefox 2
Firefox 2
Firefox 2
 
Creative Commons License
Публикуваното в този блог ползва условията на Криейтив Комънс лиценз. Tyxo.bg counter free hit counters

Посетителите ми