In memoriam… Дел Мартин

28 август, 2008 at 12:24 am 5 коментара

Дел Мартин (в ляво) и Филис Лион (в дясно)

Дел Мартин (в ляво) и Филис Лион (в дясно)

На 87-годишна възраст почина Дел Мартин, едната от основателките на „Дъщерите на Билитис” (Daughters of Bilitis) — първата американска организация за защита правата на лесбийките, основана през 1955 г. Заедно с партньорката си Филис Лион те бяха първата еднополова двойка, сключила брак в Калифорния на 16 юни 2008 г.

Двете заедно са сред осемте основателки на „Дъщерите на Билитис” и редактори на „Стълбата” — официалното издание на организацията, което от 1963 г. е поето от Барбара Гитингс.

Дел е родена с името Дороти Талиаферо на 5 май 1921 г. в Сан Франциско. Завършва журналистика в Калифорнийския университет, Бъркли и в щатския колеж в Сан Франциско. Има степен доктор на изкуствата от Американския институт за съвременни изследвания на сексуалността.

С Лион се запознават през 1950 г. в Сиатъл и бързо стават приятелки. Дел е лесбийка, а Филис „хетеро приятелката й”. През 1952 г. двете започват интимна връзка и на следващата година се местят да живеят в Сан Франциско. През 1955 г. в разговор с приятелска гей двойка се оплакват, че не познават други лесбийки. Приятелите им ги представят на друга двойка, от което се ражда идеята за лесбийски социален клуб. През октомври 1955 г. осем жени — четири двойки — се срещат, за да осъществят своя социален отдушник. „Жените имаха нужда от уединение … не само от бдителното око на полицията, но и от любопитните погледи в баровете и любопитните си родители и семейства,” спомнят си Мартин и Лион по-късно.

Макар без ясна цел срещите продължили с увереността, че групата трябва да се организира. Скоро Мартин е избрана за президент. От самото начало групата имала ясен фокус върху образоването на другите жени относно лесбийките, както и облекчаването на самоомразата, наложена от социално репресивната реалност на 50-те.

Организацията е кръстена „Дъщерите на Билитис” по името на мистификацията „Песните на Билитис” на френския поет Пиер Луи. Започват да издават бюлетина „Стълбата”. За пет години живот тази хомофилска организация отваря клонове в цялата страна, включително Чикаго, Ню Йорк, Ню Орлийнс, Сан Диего, Лос Анджелис, Детройт, Кливлънд и Филаделфия. Абонираните за „Стълбата” стават 500, но бюлетина се предава от ръка на ръка и читателите му вероятно са били дълеч повече, но боязливи да оставят името си в абонаментния регистър.

Макар двете с Лион да посвещават много време и енергия на „Дъщерите на Билитис”, скоро по-млади и по-радикални феминистки излизат на преден план и променят курса и философията с цел да направят организацията по-войнствена. През 1970 г. двете са заменени на ръководните позиции в сдружението, което скоро ще се разформирова.

Междувременно Мартин и Лион стават много активни в политиката на Сан Франциско и в Съвета по религия и хомосексуалност, създаден в средата на 60-те с цел да помогне за прекратяване на полицейския тормоз в гей баровете. По това време двете работят по борбата с лесбофобията в женските движения. Макар да имало изтъкнати лесбийки в Националната организация на жените (НОЖ), включително Бети Фрийдман, една от основателките, атмосферата била хомофобска. През 1971 г. НОЖ излизат с декларация, че проблемите на лесбийките са проблем на феминистките.

През 1972 г. двете публикуват най-значимата си книга, „Лесбийка/жена”, която е смятана за решаващ момент в историята на американските лесбийки. Паралелно с това Мартин става пионер в кампаниите за спиране на домашното насилие. През 1976 г. тя публикува книгата „Смачкани жени”, която обвинява за „смачкването” неравенството в институцията на брака и широко разпространената културно обусловена мизогиния.

В годините откакто започва движението за граждански права на гейовете и лесбийките, Лион и Мартин водят непрестанни усилия в политическите и образователните аспекти на вълнуващите ги проблеми. През 1995 г. двете спомагат за сформирането на организация на възрастни лесбийки и стават делегати в конференция по въпросите на третата възраст, организирана от Белия дом.

През 2002 г., по случай 50-годишнината на двойката, документалистът Джон Е. Байрън снима филм за живота им, озаглавен „Без повече тайни: Времената на Дел Мартин и Филис Лион” (No Secret Anymore: The Times of Del Martin and Phyllis Lyon).

На 12 февруари 2004 година двете са венчани от градския съветник Мейбъл Тенг по нареждане на кмета Гейвин Нюсъм да бъдат разрешени брачните договори за еднополови двойки. Скоро бракът им е анулиран от върховният съд на Калифорния поради липсата на пълномощия на кмета да издава подобни разрешения. Двете се включват в съдебно дело за оспорване конституционната съгласуваност на законите, ограничаващи брака до право на разнополовите двойки. На 15 май 2008 г. с решение от 4 срещу 3 гласа председателстващия съдия Роналд Джордж от върховния съд на щата излиза с постановление, утвърждаващо равенството на брака и определящо като неконституционно отричането правото на еднополовите двойки да се женят. Той връчва на Мартин и Лион и първото брачно свидетелство, издадено на еднополова двойка в щата Калифорния.

Мартин и Лион са сред майките на съвременното ЛГБТК движение за равни граждански права. Те участват дейно в еволюцията му от първите дни на т.нар. хомофилски организации, до последните дни на постигането на една от целите в живота им.

Дел Мартин почина на 27 август 2008 г. в хоспис в Сан Франциско.

Entry filed under: ЛГБТК история и антропология, Лица. Tags: , , , , , , .

Гей-телевизия тръгва в Румъния Узаконените гей връзки са по-дълготрайни

5 коментара Add your own

  • 1. myciandi  |  28 август, 2008 в 4:11 am

    Светъл ти път, Дел!

  • 2. Musha Busha  |  28 август, 2008 в 1:03 pm

    Сталик, „Дъщерите на БилитИС“. Лека й пръст на жената, тя е поставила огромно начало и заедно с жена й са дали много за жените, не само лесбийките.

  • 3. Musha Busha  |  28 август, 2008 в 1:05 pm

    Ето още по темата за как е започнало гей движението в САЩ: http://www.bgogemini.org/info-update/new/page.php?al=alias1303.

  • 4. Stalik  |  28 август, 2008 в 2:19 pm

    Мерси, Муша, за линка. „Билит“ дойде от практиката при транслитерация от латински да отпада окончанието, но всъщност си права, че Билитис не идва от латински (може би). Оправено е. :)

  • 5. eric_cartman  |  30 юни, 2010 в 3:55 pm

    Пържи се в Хадес, нещастна, жалка, объркана душа! Смърт на педерастията! Смърт на пагубната система, в която живеем! Да живее трудовият човек!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Статии

Психология и биология на хомосексуалността


Хомосексуалност от „Енциклопедия по психология” на Oxford University Press
Въпроси и отговори за сексуалната ориентация и хомосексуалността
Въпроси и отговори за трансполовостта и половата идентичност
20 мита за хомосексуалността, гейовете и лесбийките
Психоанализа и хомосексуалност в постмодерното хилядолетие
Демаскиране на деликатния хетеросексизъм: микроагресиите и микролегитимациите в ежедневието
Когато някой те нарече „педал”: как да се справяме с микрообидите
Каква е сексуалната ми ориентация или защо оргазмът няма последната дума
Хетеросексуалните мъже, които правят секс с мъже
Хомосексуалността: парадокс на еволюцията
Хомосексуалност и педофилия: кратка бележка

Етика и право на ЛГБТ


Хомосексуалност и морал
Свобода и морализъм

Социална роля, права и социокултурна интеграция на хомосексуалността


Няколко въпроса за гей-лесбийското движение
Парадирането с хомосексуалността
Някои често срещани анти-гей тези
Как се става мъжкар или културата на омразата към педалите в психологията на българския мъж
Интимни връзки между мъжете
17 май - Международен ден срещу хомофобията

Разкриване (Coming out)

Вън от дрешника, открит на улицата

ЛГБТ семейство и родители


Въпроси и отговори за еднополовите бракове
Какво е бракът?
10 причини гей браковете да не бъдат разрешени
Въпроси и отговори за отглеждането на деца от гей мъже и лесбийки
Развитието на децата с хомосексуални родители в сравнение с това на децата в хетеросексуални семейства
Децата на родителите лесбийки и гей мъже
Работа с родители на хомосексуални

ЛГБТ история и антропология


ЛГБТ антропология
ЛГБТ етнография
Еднополовата сексуалност в Древна Месопотамия

Хомофобия


Хомофобия: анализ на един „допустим” предразсъдък
Психология на сексуалния предразсъдък

ХИВ/СПИН


Въпроси и отговори за ХИВ/СПИН

Други


За изневярата и секса

• Официални становища



Архиви

август 2008
M T W T F S S
« Юли   Септ »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

My Pocket

Bookmark and Share
Firefox 2
Firefox 2
Firefox 2
 
Creative Commons License
Публикуваното в този блог ползва условията на Криейтив Комънс лиценз. Tyxo.bg counter free hit counters

Посетителите ми