Хетеросексистка реклама на hotNews

5 септември, 2008 at 8:39 am 3 коментара

Имам един недостатък или по-точно нещо, за което просто нямам време — да чета преса и да гледам телевизия. Така че добре че са Помъдрелите момичета, та да видим тая чудна реклама на сайта hotNews.bg, който, както разбираме от тях, е сайт с жълтини и множество правописни грешки:

Рекламата очевидно е или проява на нечия абстрактна фантазия, или на самоцелна сензационност. Което и да е от двете налице са няколко проблема:

  • Представяне на един стереотипен образ за хомосексуалността
  • Иронизирането и окарикатуряването (умишлено или не) на същия този стереотипен образ — феминизираните хомосексуални мъже; това е открита подигравка с тях
  • Вменяване на един медикализиран образ на хомосексуалността; устройството, прикрепено към показаната китка, или я държи, за да седи „счупена” (т.е. нормалното й състояние не е такова) или я прикрепя, за да не се счупи (развали) още повече. И в двата случая вменяваните идеи са негативни и неистинни: патологизираща от една страна, и репаративна (поправяща) от друга

За да ни озадачат още повече анонимните автори на рекламата са ни сложили там и един хедлайн (по старому — слогън), гласящ „Първо гей, после „бреййй!”. Ако погледнем сериозно на това изречение ще видим, че то или е плод на нечия некомпетентност (лишен от логика и почиващ на халтави асоциации, понятни само на автора) или всъщност не крие някакъв реален смисъл в себе си, а просто експлоатира тема, която буди клюкарските инстинкти на хората. За себе си правя следното тълкувание: възклицателното междуметие „брей”, в контекста на един не особено сложен и жълтеещ сайт, занимаващ се с живота на звездите и сензациите, идва да изрази идеята за „голямата работа”. В случая, бидейки на второ място, да бъдеш „голяма работа” явно следва да се разбира като резултат от това да бъдеш гей. Тоест „гейството” е схващано като печеливша стратегия за Аз-маркетингът. Нещо, което някои паркетни лъвове и (драг) кралици на поп-фолка успешно прилагат с години у нас.

Всичко това е моя лична интерпретация, чиято истинност е непотвърдима. Невъзможността да се прозре замисълът на автора на рекламната концепция е очевидна и разбираема. Но какъв е той — и като директно послание, и като намерение — нас не ни интересува особено. Това, което ни интересува, е да помислим като мнозинството от хората, за да разберем как реално ще бъде възприет рекламният продукт. Намеренията са беззначни, важен е постигнатият резултат, когато той се прави на гърба на едно малцинство, пък било то и „просто” сексуално такова. Дори без да си давам труд да мисля като мнозинството от бели хетеросексуални християни, аз виждам ясно, че тук са налице иронията, подигравката, окарикатуряването, вменяването на стереотипи, търсенето на скандалното. Хомосексуалността се представя като нещо „счупено”, като успешна пи ар стратегия, като любопитна екзотична черта.

Подобни реклами са изражение не само на лошия вкус на авторите на рекламната концепция, но и на техните клиенти. Тази реклама представя по тенденциозен и негативен начин ЛГБТК общността. Разочароващо, наистина. Но и полезно, защото говори много за качеството на медията, марката или продуктът, които се рекламират по този начин.

Entry filed under: Куиър. Tags: , , , , .

90% от хетеро американците нямат проблеми с гей колегите си Постери призовават към екзекуция на гейове по време на куиър фестивала в Сараево

3 коментара Add your own

  • 1. longanlon  |  5 септември, 2008 в 11:16 am

    хм, както написах и при Вокси, според мен рекламата изобщо не е заигравка с хомосексуалните. дори напротив – както забелязваш, скобата насила придържа ръката в съответната позиция, това са тоя тип скоби, които се използват за поправяне на изкривявания. демек човекът насила иска да се направи на гей.

    мисля, че плакатът, предвид, че рекламира издание за светски клюки, иронизира тия „светски личности“, които маниерничат с гей-поведение и облекло (отново – не ме питай какво е гей поведение и облекло :) ), само за да привличат медийното внимание.

  • 2. Stalik  |  5 септември, 2008 в 12:02 pm

    longanlon, интерпретацията ти е възможен вариант, но поставянето на въпроса „…на какво е способен мъжът изправен пред изборът „Да бъдеш или не бъдеш звезда“ доста ясно насочва към изводите за експлоатирането на хомосексуалността като пи ар елемент – нещо, срещу което аз самият съм против. Но както казах: не е важно какви са идеите и намеренията, а крайният резултат, т.е. това как подобно нещо се възприема от хората и какви представи и асоциации извиква то.

  • 3. longanlon  |  5 септември, 2008 в 12:07 pm

    е, тъй като сексуалността, по-конкретно хетеросексуалността принципно отдавна се екслоатира като пиар и рекламен елемент, даже е ОСНОВНИЯТ рекламен елемент в много сектори (как обичам плакатите на huskvarna… :) ), да се изключва хомосексуалността от него ми намирисва на дискриминация :)

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Статии

Психология и биология на хомосексуалността


Хомосексуалност от „Енциклопедия по психология” на Oxford University Press
Въпроси и отговори за сексуалната ориентация и хомосексуалността
Въпроси и отговори за трансполовостта и половата идентичност
20 мита за хомосексуалността, гейовете и лесбийките
Психоанализа и хомосексуалност в постмодерното хилядолетие
Демаскиране на деликатния хетеросексизъм: микроагресиите и микролегитимациите в ежедневието
Когато някой те нарече „педал”: как да се справяме с микрообидите
Каква е сексуалната ми ориентация или защо оргазмът няма последната дума
Хетеросексуалните мъже, които правят секс с мъже
Хомосексуалността: парадокс на еволюцията
Хомосексуалност и педофилия: кратка бележка

Етика и право на ЛГБТ


Хомосексуалност и морал
Свобода и морализъм

Социална роля, права и социокултурна интеграция на хомосексуалността


Няколко въпроса за гей-лесбийското движение
Парадирането с хомосексуалността
Някои често срещани анти-гей тези
Как се става мъжкар или културата на омразата към педалите в психологията на българския мъж
Интимни връзки между мъжете
17 май - Международен ден срещу хомофобията

Разкриване (Coming out)

Вън от дрешника, открит на улицата

ЛГБТ семейство и родители


Въпроси и отговори за еднополовите бракове
Какво е бракът?
10 причини гей браковете да не бъдат разрешени
Въпроси и отговори за отглеждането на деца от гей мъже и лесбийки
Развитието на децата с хомосексуални родители в сравнение с това на децата в хетеросексуални семейства
Децата на родителите лесбийки и гей мъже
Работа с родители на хомосексуални

ЛГБТ история и антропология


ЛГБТ антропология
ЛГБТ етнография
Еднополовата сексуалност в Древна Месопотамия

Хомофобия


Хомофобия: анализ на един „допустим” предразсъдък
Психология на сексуалния предразсъдък

ХИВ/СПИН


Въпроси и отговори за ХИВ/СПИН

Други


За изневярата и секса

• Официални становища



Архиви

септември 2008
M T W T F S S
« Авг   Окт »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

My Pocket

Bookmark and Share
Firefox 2
Firefox 2
Firefox 2
 
Creative Commons License
Публикуваното в този блог ползва условията на Криейтив Комънс лиценз. Tyxo.bg counter free hit counters

Посетителите ми