Дуоркин: за законодателството, морала и хомосексуалността

25 март, 2009 at 9:47 am 3 Коментари

justice_01През отминалата седмица особено вълнение сред няколко про-ЛГБТ блога предизвика скандалното изказване на Владимир Дончев, депутат и член на парламентарната Комисия по гражданско общество и медии, относно законопроект, който забранява лобистката дейност, насочена срещу „обществения морал”. Примерът, който народният представител даде за подобен вид лобизъм е лобизмът за еднополови бракове, регистрирано фактическо съжителство на еднополови двойки и осиновяване от такива двойки. (Повече информация тук и тук.)

В контекста на това събитие си припомних една лекция на Роналд Дуоркин — американски философ на правото, понастоящем професор по юриспруденция в Лондонския и Нюйоркския университет.

Дуоркин е носител на международната мемориална награда „Холберг” за принос към социалните и хуманитарни науки. Той е бивш преподавател по юриспруденция в Оксфордския университет и е известен с приносите си към философията на правото и политическата философия.

С комплексността и оригиналността си правните и политически теории на Дуоркин успяха да развълнуват широк кръг от академични и политически умове. Макар да пише за политическата и правна мисъл на Запада, и в частност тези на САЩ и Обединеното кралство, постановките на Дуоркин имат и универсално звучене, особено в контекста на правата.

Лекцията, която предлагам на вниманието на читателите на Stalik|blog, е част от първата му книга, „Да се отнасяме към правата сериозно” (1977). В нея Дуоркин коментира възгледите на барон Патрик Девлин (1905 – 1992), британски юрист, относно влиянието на обществения морал върху законотворчеството.

На 4 септември 1957 г. британската Министерска комисия по хомосексуалните правонарушения и проституцията публикува доклад, останал в историята на правото като „Доклада Уолфъндън”, по името на председателя на комисията. Поводът е уличаването в хомосексуални действия на поредица от небезизвестни в британското общество личности.

В рамките на 62 дни 14-членната комисия провежда интервюта с полицаи, психиатри, религиозни лидери и гей мъже, чиито живот е засегнат от закона. В заключителния си доклад комисията препоръчва с 13 на 1 гласа декриминализирането на хомосексуалността.

През 1965 г. барон Патрик Девлин излага свои възгледи върху предложенията на комисията в книгата си „Прилагането на морала”. В нея Девлин поддържа становищата, че прелюбодеянието, проституцията и хомосексуалността между жени не са криминални постъпки, но мъжката хомосексуалност е.

По-важното, което Девлин разгръща като теза (и което кореспондира със законопроекта за лобизма против „обществения морал” у нас) е, че общественият морал трябва да оказва влияние върху законодателството и че дори действия от сферата на личния живот трябва да бъдат обект на законови санкции, ако те са морално неприемливи за „разумния човек”. „Разумният човек” на Девлин е този, който изповядва популярните възгледи на своето време, без оглед на причините за това.

В крайна сметка през 1967 г. е приет нов Закон за сексуалните престъпления, който взема предвид препоръките на доклада Уолфъндън. Дихотомията хомосексуалност-морал обаче и днес продължава своя живот в рамките на политическата демагогия. Настоящата лекция на Дуоркин ни предлага едни чудесни размишления върху валидността на тая дихотомия.

>> Роналд Дуоркин: Свобода и морализъм

Entry filed under: Куиър, Разни. Tags: , , , , , .

Изследване проучва ефектитe на брака върху лесбийките и гей мъжете Върховният съд на Айова легализира гей браковете

3 Коментари Add your own

  • 1. Ники Р.  |  27 март, 2009 в 7:24 am

    Интересна лекция. Доктрината за криминализиране на деяния противни на „обществения морал“, обаче, съвсем не започва и свършва с Лорд Девлин, въпреки че той е един от големите теоретици по въпроса, особено по времето когато е член на Юридическата комисия на Камарата на лордовете и Тайния съвет на короната.

    В англо-саксонското право никога не е имало, няма и до днес, теоретичен консенсус за това какви деяния могат да се криминализират. Още през 1922 в речта си по делото Reference re The Board of Commerce Act, 1919 & Combines and Fair Prices Act, 1919, Лорд Халдейн прави следното често цитирано изказване:

    „It is difficult to understand upon what justification … Parliament can be denied the power … to declare any act to be a crime which, in its opinion, is such a violation of generally accepted standards of conduct as to deserve chastisement as a crime.“ (Viscount Haldane, [1922] 415 SCR 456)

    Десет години по-късно, в речта си по делото Proprietary Trade Association v. AG, Лорд Аткин, един от най-значимите английски съдии и юристи на ранния 20-ти век, цитира висконт Халдейн и допълва, че според него престъпленията са:

    „[m]atters which are such serious breaches of any accepted code of morality as to be obviously crimes when they are prohibited under penalties.“ (Lord Atkin [1929] 2 SCR 409)

    Разбира се, англо-саксонската правна теория е претърпяла развитие от тези си формативни десетилетия и днес разбирането за това какво може да е криминално деяние е доста по-ограничено. Съвсем скорошен пример е ограничението на доктрината на Аткин и Халдейн възприето от Канадския Върховен съд едва през 1995. В делото RJR MacDonald Inc. v. Canada (AG), барон ЛаФоре заявява, че за да може дадено нещо да бъде преследвано и наказвано като престъпно деяние, Парламента:

    „needs to identify the evil or injurious effect at which a penal prohibition was directed“ ([1995] 3 SCR 199, per La Fores J)

    Това е общоприетата доктрина днес в САЩ, Англия, Австралия и Южна Африка, като водещи страни в системата на common law.

    Любопитен факт, обаче, остава че за разлика от криминализиране на даден статус или деяние, не-криминалната регулация не подлежи на подобни доктринални ограничения и до днес.

    Н.Р.

  • 2. Лора  |  28 март, 2009 в 4:26 pm

    Здравей Сталик…

    Инфи съм :)
    Чета си те.

  • 3. Stalik  |  29 март, 2009 в 1:36 am

    Радвам се Инфи! :) Надявам се възможно най-скоро да се видим на живо!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Статии

Психология и биология на хомосексуалността


Хомосексуалност от „Енциклопедия по психология” на Oxford University Press
Въпроси и отговори за сексуалната ориентация и хомосексуалността
Въпроси и отговори за трансполовостта и половата идентичност
20 мита за хомосексуалността, гейовете и лесбийките
Психоанализа и хомосексуалност в постмодерното хилядолетие
Демаскиране на деликатния хетеросексизъм: микроагресиите и микролегитимациите в ежедневието
Когато някой те нарече „педал”: как да се справяме с микрообидите
Каква е сексуалната ми ориентация или защо оргазмът няма последната дума
Хетеросексуалните мъже, които правят секс с мъже
Хомосексуалността: парадокс на еволюцията
Хомосексуалност и педофилия: кратка бележка

Етика и право на ЛГБТ


Хомосексуалност и морал
Свобода и морализъм

Социална роля, права и социокултурна интеграция на хомосексуалността


Няколко въпроса за гей-лесбийското движение
Парадирането с хомосексуалността
Някои често срещани анти-гей тези
Как се става мъжкар или културата на омразата към педалите в психологията на българския мъж
Интимни връзки между мъжете
17 май - Международен ден срещу хомофобията

Разкриване (Coming out)

Вън от дрешника, открит на улицата

ЛГБТ семейство и родители


Въпроси и отговори за еднополовите бракове
Какво е бракът?
10 причини гей браковете да не бъдат разрешени
Въпроси и отговори за отглеждането на деца от гей мъже и лесбийки
Развитието на децата с хомосексуални родители в сравнение с това на децата в хетеросексуални семейства
Децата на родителите лесбийки и гей мъже
Работа с родители на хомосексуални

ЛГБТ история и антропология


ЛГБТ антропология
ЛГБТ етнография
Еднополовата сексуалност в Древна Месопотамия

Хомофобия


Хомофобия: анализ на един „допустим” предразсъдък
Психология на сексуалния предразсъдък

ХИВ/СПИН


Въпроси и отговори за ХИВ/СПИН

Други


За изневярата и секса

• Официални становища



Архиви

март 2009
П В С Ч П С Н
« Февр   Апр »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

My Pocket

Bookmark and Share
Firefox 2
Firefox 2
Firefox 2
 
Creative Commons License
Публикуваното в този блог ползва условията на Криейтив Комънс лиценз. Tyxo.bg counter free hit counters

Посетителите ми