Епископалната църква приема гей духовниците

18 юли, 2009 at 10:01 pm Вашият коментар

religion_cross_blp0029671Този понеделник Епископалната църква потвърди приемането на гей мъже и лесбийки на всякакви постове в духовното служение, въпреки натиска, който множество англиканци от цял свят упражниха за поставянето на мораториум над ръкополагането на друг открит гей епископ.

В рамките на англиканската църква в момента има ръкоположен гей епископ и това е епископът на Ню Хемпшир, Джийн Робинсън. Робинсън е открит гей още от 80-те години.

Гей въпросът предизвика своеобразна схизма в 77-милионната англиканска общност. Първо през 2002 г. епархията на Ню Уестминстър, Канада, прие ритуал за еднополовите съюзи. След това, през 2004 г., съборът на Епископалната църква на САЩ прие и ръкоположи Робинсън за епископ с 62 на 45 гласа.

Така през 2007 и 2008 г. общо четири епархии гласуваха и напуснаха Епископалната църква, за да се присъединят към Англиканската църква на южния конус на Америка. През декември 2008 г. пък 12 други юрисдикции създадоха новата Англиканска църква на Северна Америка.

Епископите от Върховния събор в Анахайм, Калифорния, гласуваха с 99 срещу 45 гласа и двама въздържали, че „Бог е призовал и може пак да призове” към служение гей хора.

Светските и духовните делегати на събора одобриха почти идентично становище.

Лидери на Англиканската общност оказват натиск върху Епископалната църква, за да се отметне от подкрепата си към ЛГБТ хората от 2003 г. насам, когато бе ръкоположен Джийн Робинсън.

За да успокои страстите, преди три години Съборът на Епископалната църква прие резолюция, с която приканва епархиите си към въздържание от предлагане на хомосексуални кандидати за епископи. От тогава до днес Робинсън остава единственият открит хомосексуален епископ. Някои разглеждат приетото на този събор становище като отпадане на мораториума.

„Конституцията и каноните на нашата църква, така, както са написани сега, не изключват гей мъжете и лесбийките от участие” в коя да е част от църквата, обясни свещеник Гей Кларк Дженингс от комитета, автор на приетото становище. „Тези хора са откликнали на Божия зов.”

В четвъртък съборът реши засега да не се подготвят ритуали за благославяне на еднополови бракове, но да се даде зелена светлина на свещениците, които вече имат такава практика, най-вече в щатите, където такива граждански бракове са разрешени.

В рамките на събора бе потвърден и ангажиментът на Епископалната църква с участие и финансиране на Англиканската общност, третата най-голяма християнска общност в света след римокатолическата църква и източноправославната църква.

Духовният лидер на всички англикани, архиепископът на Кентърбъри Роуан Уилямс, също участва в дните на откриването на събора в Анахайм. В писмо до Светия синод на Английската църква той изрази „съжаление” за решението на Епископалната църква.

Източник: 365gay.com & PinkNews.co.uk | Гласувай

А ето накратко и мой обзор върху въпроса в православието.

Нито една от четиринайсетте автокефални поместни църкви в рамките на Източноправославната църква днес не приемат открити хомосексуални свещенослужители. Няма напълно съгласувана позиция и становище по въпроса от страна на православието. Докато западните християнски деноминации основават възгледите си главно на Библията, твърдейки, че тя заклеймява хомосексуалността, източното православие търси и други пътища към проблема, доколкото през последните няколко десетилетия се появи нова историографска критика, която преосмисли някои от библейските текстове като продукт на подвеждащ превод и интерпретации.

Някои представители на Източноправославната църква приравняват хомосексуалността с „блудство и нечистота”, докато други твърдят, че проблемът не е сексуалната ориентация и хомосексуалните чувства, а участието на нехетеросексуалните в нерепродуктивни и извънбрачни полови актове, които са грях. В същото време не се обяснява, защо се поставя ударение върху еднополовите нерепродуктивни полови контакти, доколкото има и хетеросексуални такива; и как хората с хомосексуална ориентация могат да не прелюбодействат, докато съвременната църква не дава възможност за каквото и да е духовно единение между тях.

В статията си „Библията и ранната Църква за хомосексуализма” архимандрит Павел Георгиев, доцент от Шуменския университет, коментира:

„За християните една хомосексуална връзка не може да притежава мистичния замисъл и ценност на благословения от Бога и Църквата хетеросексуален брак, чиято главна цел е създаването на потомство (Бит. 1:28). В същото време за никого не е тайна, че редица от православните монаси и някои от свещениците в Българската и другите православни църкви изявяват хомосексуална нагласа. Налице е шизофреничната ситуация да се отхвърля хомосексуализма на теория, но той да бъде търпян на практика, за да се поддържа привидност на живот в нашите манастири. Неслучайно редица духовници, разочаровани от това лицемерие, преминават към морално по-строгите старостилци. Трябва ли да започне гонение на вещици в Църквата, да се върнат времената на Великия инквизитор, да се сипят анатеми? По мое мнение такава суровост днес не е нито възможна, нито желателна. На хомосексуалните не трябва да се гледа като на психопати или потенциални престъпници, а да им се даде възможност да овладеят нагоните си и да сублимират сексуалната си енергия си в творчество за слава на Бога и лично спасение. За да стане това, Църквата трябва да престане да си крие главата в пясъка като щраус и да постави открито проблема за разглеждане.

В интервю за сп. Искон един от най-великите съвременни живи богослови, Негово Високопреосвещенство Пергамският Митрополит Йоан Зизиулас,  коментира отхвърлянето на хомосексуалните от Източноправославната църква:

Мисля, че това е неправилна позиция. Ако хомосексуализмът се смята за грях, то пак Църквата е тази, която е длъжна да приеме този грешник по начина, по който приема и хетеросексуалния грешник. Защото между тях няма разлика: ако в първия случай става въпрос за грях, то същото се отнася и за втория. Това би било един вид расизъм: един определен грях ще смятате за неприемлив, а друг за приемлив. Следователно отговорът е ясен: Църквата трябва да приеме хомосексуалистите… Тогава, разбира се, при тях ще настъпи известно преображение, до степен, до която то може да се осъществи. Защото съществуват граници, някакви естествени граници, които може би не могат да се преодолеят.

Entry filed under: ЛГБТК новини. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Видео: Говорете с Dove… преди да е станало късно Чарлз Чалмърс – нещо повече от хубави зелени очи

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Статии

Психология и биология на хомосексуалността


Хомосексуалност от „Енциклопедия по психология” на Oxford University Press
Въпроси и отговори за сексуалната ориентация и хомосексуалността
Въпроси и отговори за трансполовостта и половата идентичност
20 мита за хомосексуалността, гейовете и лесбийките
Психоанализа и хомосексуалност в постмодерното хилядолетие
Демаскиране на деликатния хетеросексизъм: микроагресиите и микролегитимациите в ежедневието
Когато някой те нарече „педал”: как да се справяме с микрообидите
Каква е сексуалната ми ориентация или защо оргазмът няма последната дума
Хетеросексуалните мъже, които правят секс с мъже
Хомосексуалността: парадокс на еволюцията
Хомосексуалност и педофилия: кратка бележка

Етика и право на ЛГБТ


Хомосексуалност и морал
Свобода и морализъм

Социална роля, права и социокултурна интеграция на хомосексуалността


Няколко въпроса за гей-лесбийското движение
Парадирането с хомосексуалността
Някои често срещани анти-гей тези
Как се става мъжкар или културата на омразата към педалите в психологията на българския мъж
Интимни връзки между мъжете
17 май - Международен ден срещу хомофобията

Разкриване (Coming out)

Вън от дрешника, открит на улицата

ЛГБТ семейство и родители


Въпроси и отговори за еднополовите бракове
Какво е бракът?
10 причини гей браковете да не бъдат разрешени
Въпроси и отговори за отглеждането на деца от гей мъже и лесбийки
Развитието на децата с хомосексуални родители в сравнение с това на децата в хетеросексуални семейства
Децата на родителите лесбийки и гей мъже
Работа с родители на хомосексуални

ЛГБТ история и антропология


ЛГБТ антропология
ЛГБТ етнография
Еднополовата сексуалност в Древна Месопотамия

Хомофобия


Хомофобия: анализ на един „допустим” предразсъдък
Психология на сексуалния предразсъдък

ХИВ/СПИН


Въпроси и отговори за ХИВ/СПИН

Други


За изневярата и секса

• Официални становища



Архиви

юли 2009
П В С Ч П С Н
« Юни   Авг »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

My Pocket

Bookmark and Share
Firefox 2
Firefox 2
Firefox 2
 
Creative Commons License
Публикуваното в този блог ползва условията на Криейтив Комънс лиценз. Tyxo.bg counter free hit counters

Посетителите ми