Кой говори от Божието име в културните войни?

19 октомври, 2009 at 4:58 pm Вашият коментар

religion_cross_blp0029671Автор: Чарлс Хайнс за GazettExtra.com

Във войнствения свят на кабелните новини американските културни войни често биват характеризирани като битки между пламенни последователи на религията от една страна и непоклатими секуларисти от друга.

Истинският живот, разбира се, е доста по-сложен. Джим Пуилън, протестиращият против абортите, който бе убит в Мичиган по-рано този месец (застрелян докато протестира от мъж, на име Харлан Джеймс Дрейк на 11 септември 2009 г. — бел. прев.), определено бе вярващ. Но очевидно такъв бе и д-р Джордж Тилър, директор на клиника за аборти в Уичита, Канзас, застрелян в църква през пролетта.

Всъщност, във всеки горещ обществен дебат, пред който се изправя нацията ни, — от абортите до здравните грижи, — без значение към коя страна на барикадата гледаме, религиозните американци са сред тези, които надигат най-прями, най-ангажирани с въпроса гласове.

Кои са тези религиозни активисти и как те виждат света? Тази седмица получихме някои отговори от изследване, проведено от Института по приложна политика „Блис” към Акронския университет, в сътрудничество с агенцията за изследване и стратегии Public Religion Research. Това е първото изследване, сравняващо консервативни и прогресивни религиозни активисти.

Дясното е съставено почти изцяло от християни активисти, от които 54% се определят като евангелисти, 35% като католици, а 9% като протестанти. От ляво 44% се определят като протестанти, 17% като католици, 10% като евангелисти, 12% като автономни християни (изповядващи собствена форма на вярата — бел. прев.), изповядващи смесени религиозни форми или унитариани, 6% са евреи и 8% са тези, които твърдят, че нямат религиозни пристрастия или са били религиозни, но вече не са. Малък процент са и тези, които отказват да уточняват пристрастията си.

В не по-малка степен от религиозната десница, религиозната левица е оформена от задължението за следване на Божието слово. Разбира се, всеки от културните бойци чува Господ да казва неща, различни от това, което чуват тези от другата страна на барикадата.

Противно на новинарските истории в последно време, изказващи тезата, че евангелистките приоритети се изместват от абортите и еднополовите бракове към въпроси като бедността и околната среда, проучването показва, че преобладаващото мнозинство от консервативните религиозни активисти, включително евангелистите, продължават да определят абортите (85%) и еднополовите бракове (65%) като свои най-важни въпроси.

В рязък контраст с тях либералните активисти поставят бедността (74%), здравеопазването (67%) и околната среда (56%) на челни места в списъка си със социални проблеми, в чието дъно са абортите и еднополовите бракове.

Не е изненадващо, че позициите по тези въпроси са огледални. Деветдесет и пет процента от консервативните религиозни активисти твърдят, че абортите трябва да бъдат незаконни във всички случаи (60%) или в повечето (35%), докато 80% от либералните религиозни активисти твърдят, че абортите трябва да са законни във всички (26%) или в повечето случаи (54%).

По въпроса за еднополовите бракове, 82% от консерваторите се противопоставят както на брака, така и на гражданските съюзи на гей мъже и лесбийки. Но повечето либерали (59%) подкрепят еднополовите бракове, а 1/3 от общия брой — гражданските съюзи.

Вярващите от левицата и десницата се различават и във възгледите си за ролята на правителството в грижите за социалното благоденствие. Така например 72% от либералните активисти искат федералното правителство да положи повече усилия за намаляване на бедността и глада, дори това да означава повишаване на данъците за средната класа. Само 1 на всеки 10 консерватори е съгласен с това.

Макар да изглежда, че активистите от двете страни подкрепят правото на американците публично да заявяват религиозните или нерелигиозните си убеждения, те са дълбоко неединни относно връзката на правителството с религията. Проучването съобщава, че 81% от либералните активисти твърдят, че в САЩ „трябва да се запази стриктното разделение между църква и държава” — позиция, защитавана от едва 21% от консерваторите. Като християнска нация ли е основана Америка? Почти всички десни активисти казват „да”, докато същото твърдят едва 37% от левите.

Предвид страстите от двете страни, забележително е, че нашите словесни войни водят толкова рядко до актове на насилие. Но смъртта на Пуилън и Тилър, както и застрелването на пазача на музея на Холокоста Стивън Тайрън Джонс, са трагични актове на припомняне, че в края на краищата културните войни могат да бъдат и опасни.

За преобладаващото мнозинство религиозни активисти обаче, петте свободи, гарантирани от Първата поправка в Американската конституция, са инструменти за мирното развитие на техните каузи в рамките на обществената арена. Всеки Божи ден във Вашингтон — от протестите срещу абортите на десницата, до походите за гей права на левицата — свободата на религията, словото, печата, сдружаването и на обществените инициативи са изцяло впрегнати в услуга на надмощието на една визия за Америка над друга.

Благодарение на Първата поправка всеки американец има свободата да говори за Бог. Но отново благодарение на нея, никой американец няма свободата да използва държавния апарат, за да налага своята визия за Божието слово над всички ни.

Източник: GazettExtra.com | Гласувай

Entry filed under: Разни, Религия и езотерика. Tags: , , , , , , , .

Херек: Психология на сексуалния предразсъдък Стана ясна журналистическата награда от „За различността. Против дискриминацията“ в България

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Статии

Психология и биология на хомосексуалността


Хомосексуалност от „Енциклопедия по психология” на Oxford University Press
Въпроси и отговори за сексуалната ориентация и хомосексуалността
Въпроси и отговори за трансполовостта и половата идентичност
20 мита за хомосексуалността, гейовете и лесбийките
Психоанализа и хомосексуалност в постмодерното хилядолетие
Демаскиране на деликатния хетеросексизъм: микроагресиите и микролегитимациите в ежедневието
Когато някой те нарече „педал”: как да се справяме с микрообидите
Каква е сексуалната ми ориентация или защо оргазмът няма последната дума
Хетеросексуалните мъже, които правят секс с мъже
Хомосексуалността: парадокс на еволюцията
Хомосексуалност и педофилия: кратка бележка

Етика и право на ЛГБТ


Хомосексуалност и морал
Свобода и морализъм

Социална роля, права и социокултурна интеграция на хомосексуалността


Няколко въпроса за гей-лесбийското движение
Парадирането с хомосексуалността
Някои често срещани анти-гей тези
Как се става мъжкар или културата на омразата към педалите в психологията на българския мъж
Интимни връзки между мъжете
17 май - Международен ден срещу хомофобията

Разкриване (Coming out)

Вън от дрешника, открит на улицата

ЛГБТ семейство и родители


Въпроси и отговори за еднополовите бракове
Какво е бракът?
10 причини гей браковете да не бъдат разрешени
Въпроси и отговори за отглеждането на деца от гей мъже и лесбийки
Развитието на децата с хомосексуални родители в сравнение с това на децата в хетеросексуални семейства
Децата на родителите лесбийки и гей мъже
Работа с родители на хомосексуални

ЛГБТ история и антропология


ЛГБТ антропология
ЛГБТ етнография
Еднополовата сексуалност в Древна Месопотамия

Хомофобия


Хомофобия: анализ на един „допустим” предразсъдък
Психология на сексуалния предразсъдък

ХИВ/СПИН


Въпроси и отговори за ХИВ/СПИН

Други


За изневярата и секса

• Официални становища



Архиви

октомври 2009
П В С Ч П С Н
« Септ   Ноем »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

My Pocket

Bookmark and Share
Firefox 2
Firefox 2
Firefox 2
 
Creative Commons License
Публикуваното в този блог ползва условията на Криейтив Комънс лиценз. Tyxo.bg counter free hit counters

Посетителите ми