Всички заслужаваме равенство. Отговор към папа Бенедикт ХVІ.

4 февруари, 2010 at 3:04 am 1 Коментар

Автор: Мартин Пендергаст

Не е тайна, че когато папата се обръща към дадена група католически свещеници, той го прави на базата на кратки бележки по въпроси, актуални за съответната страна, предоставени му от местното духовенство и папския нунций. Доколкото забележките на Бенедикт ХVІ представляват своеволна намеса във вътрешните работи на Обединеното кралство, не би трябвало да е изненадващо, че централната роля в обръщението му към католическите епископи в Англия и Уелс в края на редовното им посещение във Ватикана, което те правят на всеки пет години, е дадена на принципите, стоящи зад законодателството, занимаващо се с равенството и разнообразието. Епископите позволиха на предубедените и политизирани идеи на техните съветници, насочени против равенството, да вземат връх във възгледите им, които бяха пренесени върху папата. Те избегнаха всякаква възможност за консултация с онези жертви на неравенството, което настоящият законопроект, както и досегашните изменения в законите за осиновяване и регулациите върху заетостта, адресираха.

През последното десетилетие бяха направени опити да бъдат отскубнати реформите на Втория Ватикански събор, свикан преди 50 години, за да продуха с малко очистителен вятър прозорците и коридорите на Ватикана. Консервативните сили там искат да потопят католическата църква отново в скованост, наместо в истинско католическо разнообразие.* Това ограничение доведе Ватикана не до положението на силна непристъпна крепост, една неизменно обединена църква, а до състоянието на структурно дисфункционално тяло, идентифицирано със системна злоупотреба с власт, потайничество и нечестност. Всичко това е манифестирано в безкрайни симптоми, като сексуални злоупотреби, институционална мизогиния и хомофобия, както и опити да се репресират теологичната, литургическа и пасторска креативност в поместните църкви. Един преглед на католическите фундаменталистки блогове показва по-голяма загриженост към дантелените одежди, отколкото знаци за ангажираност с проект за църква, която разчита „знаците” на своето време и отвръща със солидарност на „радостите и надеждите, скърбите и тревогите на хората”. Това са сенките на онези части от църквата, които искат тя да остане църква на привилегиите, а не църква, служеща на бедните, на безгласните и маргинализираните. Нима от кризата със сексуалните престъпления не научихме, че тираничното упражняване на власт, от която не може да бъде търсена отговорност, гради структури на греха, а не структури на благодатта?

Равенството и разнообразието не са част от живота на Ватикана. Въпреки постоянното задкулисно влияние в европейските институции и Организацията на обединените нации, трудно е да се намерят много международни протоколи свързани с недискриминацията, които Светият престол да е подкрепил. Щом се сблъскат с нуждите от закони и регулации, свързани с равенството и разнообразието, папата и епископите му опират до опростенческия анализ. Те виждат църквата и вярващите като притиснати в ъгъла под атаката на секуларистки настроени лесбийки и гей активисти, които заключват обсада около крепостния им вал. Отричат собственото си фундаментално учение, което вижда гейовете, лесбийките, бисексуалните и трансполовите хора като част от Божия дизайн, споделящи основното човешко достойнство и уважение. Те дори игнорират факта, че ЛГБТ хората не се определят единствено от своята сексуална ориентация, но могат да бъдат и вярващи хора.

Така се получи, че вярващите ЛГБТ хора станаха обекти на потисничеството, извършено от верските лидери, които претендират да носят пастирска грижовност в сърцето си. Религиозните свободи и свободата от предразсъдъци и дискриминация са право на всички ни, не само на някои. Те са присъщи на този природен закон, който позволява на човешките същества „да имат живот и да го живеят в цялата му пълнота”. Те са безвъзмезден дар, не награди за онези, които са смятани за заслужили ги или които се борят, за да ги получат. Моделът на лична сексуална етика губи почва под краката си, ако не включва в себе си принципът на справедливостта. Справедливост не само в междуличностните взаимоотношения, но и в начина, по който общността на вярващите се свързва със и насърчава уважение към своите членове гейове и лесбийки. Противопоставянето на принципите на законодателното равенство е в противоречие с прагматичната пасторска линия, която епископите от Англия и Уелс гонеха, по отношение на членовете на своята църква, които са хомосексуални.

Ценностите, наречени достойнство, равенство и социална справедливост, които укрепват законопроекта за равенството и останалото законодателство, свързано с разнообразието във Великобритания, не са под монопола на вярващите. Ето защо организации като консорциумът Cutting Edge, сред чийто основатели съм аз, може да сближи хора от всички вери, както и такива, които не вярват; активисти от всички сфери; ЛГБТ хора и хора, които са солидарни с тях; и да заяви тържествено тяхното обвързване с човешките права и свободата на съвестта, мисълта и религията. Като такива хора, ние подкрепяме равенството и социалното единство, които са познати не само на вярващите, но и на всички онези, които споделят общочовешка визия за едно преобразено общество. Това са добрите новини, които ние носим. Дали религиозните лидери могат да ги чуят?

_____________________________

* Понятието „католическа църква” идва от гръцката дума καθολικός (католикос), която означава „вселенска”, „всемирна”. — бел. прев.

Източник: Guardian.co.uk | Гласувай >> | Сподели:

Entry filed under: Куиър, Религия и езотерика. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Папата осъди законите за гей равноправие преди първото си посещение във Великобритания Семейства под дъгата. Делото срещу приемането на Предложение 8 в Калифорния.

има 1 коментар Add your own

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Статии

Психология и биология на хомосексуалността


Хомосексуалност от „Енциклопедия по психология” на Oxford University Press
Въпроси и отговори за сексуалната ориентация и хомосексуалността
Въпроси и отговори за трансполовостта и половата идентичност
20 мита за хомосексуалността, гейовете и лесбийките
Психоанализа и хомосексуалност в постмодерното хилядолетие
Демаскиране на деликатния хетеросексизъм: микроагресиите и микролегитимациите в ежедневието
Когато някой те нарече „педал”: как да се справяме с микрообидите
Каква е сексуалната ми ориентация или защо оргазмът няма последната дума
Хетеросексуалните мъже, които правят секс с мъже
Хомосексуалността: парадокс на еволюцията
Хомосексуалност и педофилия: кратка бележка

Етика и право на ЛГБТ


Хомосексуалност и морал
Свобода и морализъм

Социална роля, права и социокултурна интеграция на хомосексуалността


Няколко въпроса за гей-лесбийското движение
Парадирането с хомосексуалността
Някои често срещани анти-гей тези
Как се става мъжкар или културата на омразата към педалите в психологията на българския мъж
Интимни връзки между мъжете
17 май - Международен ден срещу хомофобията

Разкриване (Coming out)

Вън от дрешника, открит на улицата

ЛГБТ семейство и родители


Въпроси и отговори за еднополовите бракове
Какво е бракът?
10 причини гей браковете да не бъдат разрешени
Въпроси и отговори за отглеждането на деца от гей мъже и лесбийки
Развитието на децата с хомосексуални родители в сравнение с това на децата в хетеросексуални семейства
Децата на родителите лесбийки и гей мъже
Работа с родители на хомосексуални

ЛГБТ история и антропология


ЛГБТ антропология
ЛГБТ етнография
Еднополовата сексуалност в Древна Месопотамия

Хомофобия


Хомофобия: анализ на един „допустим” предразсъдък
Психология на сексуалния предразсъдък

ХИВ/СПИН


Въпроси и отговори за ХИВ/СПИН

Други


За изневярата и секса

• Официални становища



Архиви

февруари 2010
M T W T F S S
« Ян   Март »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

My Pocket

Bookmark and Share
Firefox 2
Firefox 2
Firefox 2
 
Creative Commons License
Публикуваното в този блог ползва условията на Криейтив Комънс лиценз. Tyxo.bg counter free hit counters

Посетителите ми