Каква е сексуалната ми ориентация или защо оргазмът няма последната дума

Джо Корт

В лекциите, които изнасям из цялата страна, често ми задават въпроса какво всъщност значи да си гей или хетеро. Повечето вярват, че ако извършвате — или дори само мислите — за еднополов сексуален контакт, то това означава, че сте гей. Интересно, но обратното не се счита за вярно. Ако гей или лесбийка участва или мисли за хетеросексуален полов контакт, това често е беззначно за хората или знак, че „биха могли” да станат хетеросексуални.

Подобна логика не е непременно вярна. Всъщност често пъти е далеч от реалността! Можете да фантазирате за всякакъв вид действия, които да имат всичко или пък твърде малко общо с вашата сексуална ориентация. Можете да участвате и да изпитвате удоволствие от полови актове, напълно противоположни на действителната ви полова ориентация.

Объркахте ли се? Много хора се объркват от това — дори професионални терапевти! Тъй че нека разгледаме проблема по-отблизо.

Полова (сексуална) идентичност или ориентация

Понятието полова идентичност или ориентация се отнася до това как личността се самоопределя, а не до това как другите я определят. Някои считат себе си за хетеросексуални, хомосексуални, бисексуални или пък са несигурни (любопитни, на принципа „щом доставя удоволствие е ОК”1). Сексуалната ориентация е константна и не се променя. Това може да е объркващо, когато някой излезе от дрешника.2 На пръв поглед изглежда, че човека сменя сексуалната си ориентация, а той всъщност ни разкрива какъв е бил през цялото време. С това се слага край на ролевата игра. Илюстрация за устойчивостта на сексуалната ориентация представляват подложилите се на операция за промяна на пола транссексуални. Познавам мъже, които са хетеросексуални, но вярват, че са се родили със сгрешен пол. Сексуално задоволяване те постигат само с жени. Въпреки това те се чувстват психически жени. Подлагат се на операция за смяна на пола. Сега те са лесбийки. Сексуалното им предпочитание не се е пренасочило по магически начин към мъже, само защото сега са от женски пол. Това е добър пример за постоянството на сексуалната ориентация.

Половите предпочитания

Това са тези сексуални актове, позиции и фантазии, които ние предпочитаме. Те ни носят удоволствие, когато ги извършваме/участваме в тях. Това е различно от половата ориентация, при която говорим за идентичността на лицето и емоционалната му обвързаност към която е естествено „прикована”. Предпочитанията могат да се изменят във времето и човек може да става по-отворен или затворен спрямо конкретни сексуални фантазии, поведения и действия.

Половото поведение

Това е всяко поведение имащо за цел постигането на удоволствие за лицето и/или за сексуалният му партньор. Но половото поведение не отговаря непременно на половата ориентация.

Сексуалните фантазии

Това са всички мисли и идеи, които ви възбуждат. Те могат да бъдат на практически всякаква тематика — не само части на тялото, но още дрехи, обувки, дори природни обекти, като дървета и планини — особено ако ви напомнят за предишни еротични преживявания. Спомени за музика или аромати (парфюм) могат да имат същия афродизиачен ефект.

За целта на дискусията ще предложа няколко общи илюстрации като примери (макар да има много изключения от това, което ще опиша).

Хетеросексуалните мъже

Мъжете, които са хетеросексуални, изпитват удоволствие от компанията на жени, в романтично и в сексуално отношение. Но в ситуации в които отсъстват жени, например затворите или по време на продължителна военна служба, те често могат да потърсят задоволяване на сексуалните си потребности с друг мъж. Това не означава, че сексуалната им ориентация се е променила в хомо- или бисексуална, а че нямат друга възможност за освобождаване на сексуалната си енергия освен другите мъже. Веднъж освободени от обстоятелствата те се връщат към своите предпочитани полови обекти — жените — и вече не търсят ласките на друг мъж.

Хомосексуалните гей мъже в хетеросексуален брак

Хетеросексуално женените гей мъже обикновено са са влюбени и сексуално активни с половинките си. Освен това често са моногамни и достигат до оргазъм с тях. Сексуално задоволени са. Тези мъже не са бисексуални; нито пък са „провалили се” хетеросексуални! Те са избрали — или са се почувствали принудени — да водят хетеросексуален начин на живот, но са принципно хомосексуални. Това е в известен смисъл форма на личен затвор наложен върху личността, който обаче не позволява на хомосексуалността да изплува на светло. В случай на развод обикновено търсят други мъже предимно с цел сексуално задоволяване. И не се обръщат отново към жените.

Хомосексуално впечатване (инпринтинг)

Хомосексуалното впечатване се осъществява когато момче или юноша извърши полов контакт с по-възрастен мъж.3 В практиката си съм виждал много подобни случаи. Подобни мъже идват загрижени или любопитни по отношение на хомоеротичните си импулси и удоволствие, търсещи отговор на въпроса дали са хомосексуални. След по-подробно проучване установихме, че с много от тях е било злоупотребено сексуално4 от страна на по-възрастни мъже. В тяхното психосексуално картографиране на този етап сексуалността е обвързана с половия контакт с друг мъж.

Картографиране на секса и любовта

Под картографиране аз имам предвид, че картата на любовните и сексуални предпочитания на личността е оформена в ранното детство. Това е начинът по който се учим как да обичаме. Ние изследваме и поемаме информация за това как другите ни обичат, пренебрегват или злоупотребяват с нас и това става нашата „любовна карта”, според Джон Мъни, пионер на сексологията. Тази карта става шаблон за това, което търсите, за да получите удоволствие в зряла възраст.

В ранното детство всички ние впечатваме вярванията на нашето семейство и социалните норми. Впечатването е психологическият процес, чрез който определени типове поведение се запечатват у нас в ранен стадий на развитие. Всички ние, хомо- и хетеросексуални, сме поставени в условията да мислим, чувстваме и действаме по начина, по който сме добили личен опит в детството.

Първото и най-важно нещо, което трябва да се знае е, че това не означава, че даден човек е хомо- или бисексуален. Той просто носи впечатване за пресъздаване на еднополовата сексуална злоупотреба с него и за търсене на удоволствие в това, което е преживял като дете. Това всъщност не е удоволствие, а травма, превърната в оргазъм. В книгата Male Victims of Same-Sex Abuse: Addressing Their Sexual Response Джон М. Пребъл (John M. Preble) и А. Никълъс Грот (A. Nicholas Groth) казват:

„…това всъщност може да отразява усилие за контрол над травматичното събитие… когато той е бил превърнат в сексуална жертва, някой друг го е контролирал сексуално. През време на мастурбацията той буквално е под собствения си контрол и това може да е начина, по който се опитва да вземе контрола над сексуалността си отново в свои ръце. По същият начин участието му в секса е негов избор и решение.”

Авторите продължават, с това, че „фантазиите са движени повече от страх, отколкото от желание, повече от безпокойство, отколкото от удоволствие.” С други думи те са станали средство за контрол над страха и безпокойството.

Второ, само защото сексуалната злоупотреба е извършена от мъж не значи, че този мъж е бил хомосексуален. Когато мъж злоупотребява сексуално с момиченца ние не го разглеждаме като хетеросексуален! Най-често го квалифицираме просто като сексуален престъпник — което значи сила, насилие и изнасилване. Нищо в това не е органически свързано с ориентацията.

Хомоеротизъм

Хомоеротизма се отнася до концепцията, че мъжете и жените (които са принципно хетеросексуални, разбира се) могат да получават удоволствие от полова активност с представители на собственият им пол. Сърфирайки в Интернет можете да се натъкнете на буквално стотици обяви, заглавия и прочее като следните:

„Търся някой да оправи жена ми докато гледам.”

„Съпругът ми е твърде малък. Искам да му покажа нещо голямо.”

„Двойка търси жена за взаимни удоволствия.”

„Търся двойка, за да гледам.”

„Жена ми обича да гледа как правя фелацио. ”

Подобни предпочитания далеч не предполагат непременно сексуална злоупотреба в детството или хомосексуално впечатване. Дори не винаги включват би- или хомосексуалност. Това са мъже и жени, които просто от време на време изпитват сексуална възбуда от своя пол и дори прибягват до полов контакт с тях.5 Действително, изследванията показват, че някои мъже и жени се възбуждат от мисълта за това как половинката им изневерява (прави секс с друг). За тях в тази идея има нещо хомоеротично, точно както в суинга, в който двойката участва в полови действия с трети лица, без това да се отразява на редовната им връзка. Те обаче не биха допуснали и хомосексуална възбуда.

В книгата си Extramarital Affair Хърбърт Стрийн (Herbert S. Strean) пише, че „двойки, които открито подкрепят извънбрачните афери, често постигат и по-голямо сексуално задоволяване [защото] се идентифицират с половинката си и несъзнателно участват в акта с любовника й.”

Стрийм казва, че „тъй като това е несъзнателен процес повечето двойки, които осъждат извънбрачната активност, отхвърлят хомосексуалната си интимност и обясняват гледището си на база свободното изразяване.”

Има още много да се каже и напише по темата. Надявам се, че след прочитането на настоящия материал ще можете да погледнете по-широко скроено на собствените си сексуални фантазии и желания. А също така и, че ще вземете предвид това, че не всеки човек представлява това, с което достига до оргазъм.

За автора

Джо Корт, е психотерапевт, написал няколко мотивационни книги по популярна психология свързани с подобряване социалната приспособимост на хомосексуалните. Корт е професор по куиър науки в щатския университет за социални работници в Уейн.

P.S. от преводача

Както добре виждаме наличието на сексуална възбуда от „нестандартен” за представите ни обект не означава непременно, че и нашата полова ориентация е такава. Ето защо е добре да не прибързваме със заключенията си, когато наблюдаваме у себе си или у другите наличие на подобни фантазии и дори поведения. Трябва да се знае също, че в периода на пубертета много юноши могат проявят временно подчертано бисексуално поведение (особено момичетата), което се дължи на комплексните промени в тялото и психиката им. В този период на сексуални експерименти наличието на възбудимост и извършването на полови контакти с представители на собствения пол все още не са повод за заключение по отношение на половата ориентация. Те по-скоро следва да бъдат възприемани като начин за постигане на сексуален опит и задоволяване, което, ако не бъде удовлетворено, би могло да потърси отдушник и да се прояви по други, понякога доста неприятни начини — от физиологични (напр. акне, интензивни „мокри сънища” и пр.) до психологични и поведенчески проявления (напр. раздразнителност, депресивност и т.н.).

Никаква част от настоящия материал не може да бъде възпроизвеждана в електронен или друг вид без разрешението на преводача и посочването на източника. За контакт: кликни тук.

____________________

Бел. прев.:

  1. Вж. повече по темата в статията за хетерофлексибеността в Българска сексология.
  2. „Да излезеш от дрешника” е фразеологизъм в английския език, означаващ разкриване на собствената сексуална ориентация пред близките или пред обществото. Идеята се крие в това, че дрешника е традиционно място за криене в детската игра на криеница, а мнозинството от нехетеросексуалните по света пазят в тайна (крият) от негативно настроеното общество сексуалната си ориентация. Процесът на „излизане на яве” или „излизане от дрешника” (coming out) се счита за ключов етап в психологическата приспособимост на нехетеросексуалната личност и следователно ключов за нейното душевно здраве.
  3. Като „критичен” период за инпринтинга се сочи най-вече предпубертетната възраст (под 11-12 години) или ранният пубертет (12-14 год.). Въпреки, че често са обвинявани в педофилия и „склоняване на юношите към хомосексуалност”, ефебофилите, които имат интерес към юноши в зрелия пубертет, всъщност не влизат в тази категория. За понятието ефебофилия погледнете тази статия.
  4. Нека се забележи, че да осъществява полов контакт с по-възрастен не означава, че детето в предпубертетна възраст (или в ранния пубертет) е било непременно насилвано. То може напълно доброволно да е участвало в половия акт, без обаче да съзнава смисъла и последствията от действията си или в условия, в които интимността му е била „купена” (напр. съгласило се е да участва в половия акт срещу пари, играчки, дрехи и пр.).
  5. Друг чудесен пример за това са жените (и мъжете), които изпитват сексуална възбуда от вида на еректирал пенис на живото (например кон, куче или др.) без да са зоофили. Тяхната възбуда е естествена асоциативна реакция.

free hit counters

Tyxo.bg counter


%d bloggers like this: